Blixtskola ABC: del 4 – blixten/blixtarna

Med risk för att bli tjatig, så krävs det som jag nämnt ett par gånger en eller flera kraftfulla externa blixtar för att få ett bra resultat. Oavsett om man vill få ett studioliknande ljus, eller återkapa och förstärka ett mer naturligt ljus.

Det här inlägget kommer att handla om vad man behöver tänka på när man skaffar en blixt.

1) Man bör köpa en så kraftfull blixt som man har råd med. Här tittar man på ledtalet, främst. Ju högre ledtal, desto kraftfullare (och dyrare). Blixten behöver vara ganska stark, eftersom man oftast vill diffusera ljuset (kommer till det senare).

2) Man måste kunna vinkla blixthuvudet upp mot taket, minst. Det är något som är mer användbart än man tror.

3) Det är mycket användbart att kunna vrida och svänga blixthuvudet till höger och vänster.

4) Man bör köpa märkesblixt(ar) – Canon till Canon och Nikon till Nikon – om man har råd. Teknikerna för att styra blixtexponeringen via kamerans ljusmätning blir bättre och bättre för varje dag.  Här kan man nog utgå ifrån att de som lagt ner mest resurser, forskning och tester på att få rätt blixtexponeringen på just din kamrera troligtvis är din kameraleverantör. Om man däremot tänker sig att arbeta med manuell exponering, så spelar det här mindre roll.

5) Om du ska använda blixten som fyllnadsljus t.ex. i soljus, och ändå ha stor bländaröppning för att få bakgrundsoskärpa, så måste blixten ha sk high speed sync. Annars kommer du att får svarta streck i bilden. Utan att gå in på detaljer, så får exponeringstiden vid vanlig blixtanvändning inte får vara kortare 1/250 sekund. Canons  580EX, 550EX, 430EX, 420EX, Nikons SB-900 SB-800 and SB-600 och de flesta nyare kamror klarar detta. Läs mer om detta i denna artikel: http://www.rpphoto.com/howto/view.asp?articleID=1026

6) Det måste gå att ha blixten av kameran och därmed fjärrutlösa blixten. Jag  återkommer till tekniker för fjärrutlösning i nästa avsnitt, eftersom det är ett stort och komplext område, men ett par saker är bra att känna till. För det första skiljer sig  Canon och Nikon åt, som är de märken jag känner bäst till. Nikon har, som enda märke, tror jag, inbyggd teknik för fjärrutlösnig, Canon har det inte, man måste köpa någon form av tillbehör – mer om det i nästa avsnitt. Om man är lycklig ägare till en Canon eos 7d, så har den dock inbyggd teknik.

Överkursen för Canon-människor:
Vad gäller Canon, som är det märke jag själv använder, så kan deras största och dyraste blixt, Speedlite 580 EX, utlösa en annan blixt, medans en 430, som jag har, inte kan det. Fördelen med detta är att man inte behöver ha lika många fjärrutlösningsaggregat, och det är något som man bör räkna in i kostnaden när man köper sin utrustning.  580:an har vad jag förstår ett pc-uttag som man måste ha för att utlösa blixten med radio. Det har inte 430:an, utan det måste man köpa till. Jag ska försöka göra detta tydligare och ta upp det igen i nästa avsnitt.

Michaela

Ännu en bild tagen i samband med en på workhop om blixtfotografering som hölls av Robert Hammar av modellen heter Michaela Nilsson. Make-up stod Hillevi Dahl.

2 Comments

  1. johanna [FOTOBLOGG] 17 oktober 2009 at 15:29 #

    sådär, nu ska nog hela inlägg visas i rss 🙂

    väldigt snygg bild!

  2. Helena 17 oktober 2009 at 16:16 #

    Gillar verkligen din blixtskola. Lärorikt :))
    Väntar alltid med spänning till nästa del, ha en skön dag. Snygg bild föresten.
    /Helena

2 Trackbacks

  1. […] här inlägget kommer precis som det förra att fokusera på teknikprylar. Man måste tyvärr ha koll på dessa innan man kommer till […]

  2. By Varde ljus – med blixt | Mer än tusen ord on 06 december 2010 at 22:50

    […] Vilken typ av blixtar man behöver […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*