Grejjen med Flickr – eller Flickr for dummies (del 2 av 2)

I förra inlägget gick jag igenom vad Flickr är och hur man hittar foton med högre intressegrad och kvallitet. Om man lyckas orientera sig i Flickr, så är det ett fantastiskt ställe att hitta inspiratin och att lära sig och att vidareutvecklas.

Jag nämnde att Flickrs Explore-sida är ett av de bästa sätten att hitta riktigt sköna proffsiga foton, och det finns också, som iHanna påpekar i sin kommentar, mängders med grupper med specialinriktningar som bokeh, svart-vitt, mm, som man också kan lära och inspireras av. För svenska fotografer som vill träffas finns två ypperliga sådana, Svenska amatröfotografer och Svenska fotografer. Det är nog de grupper jag själv hänger mest i. Mer om grupper längre ner.

Explore och interestingness

Självklart drömmer alla seriösa (och oseriösa) Flickr-användare om att få med en eller flera bilder på Explore-sidan. Att få sin bild visad på Explore-sidan är bevis på att ens foto står ut i mängden, och drar i sin tur oftast till sig ganska stora mängder besök, särskilt om man hamnar högt på i listan.

De bilder som hamnar på Explore-sidan har, som jag skrev, hämtas via en hemlig sökalgoritm som på Flickreska kallas för ”Interestingness”. Precis som Googles sökalgoritm, så ändras algoritmen med jämna mellanrum av den självklara anledningen att det inte ska gå att lura sig till en plats på Explore. Flickrs egen målsättning med Explore är att guida besökare i det enorma utbudet. Man vill att bilderna ska ha så stor bredd som möjligt och komma från så många användare som möjligt.

Vad är det då som gör en bild intressant i Flickrs ögon? Det enkla svaret är att fotot måste upplevas som intressant i Flickr-användarnas ögon. Den måste alltså dra till sig inte bara många besök, utan mycket kommentarer och favorit-stjärnor.

Interestingness-algoritmen i sig värderar sedan antalet besök, favoriter och kommentarer. Dessa värderas högre om de satts inom loppet av en kort tidsrymd efter publicering (t.ex. 20 minuter). Min egen slutsats är här att om inte en bild dragit till sig intressen första dan man lägger ut den, har man ingen chans. Antalet grupper/bildpooler fotot ligger i vägs in, samt även beskaffenheten på dessa – om bilden ligger i för många pooler (över 15) och om det finns mycket bilder som anses ha tveksamt innehåll så försämras värdet. Typen av kommentarer värderas också; en textkommentar värderas högre än sk. awards (färdiga kommentarskoder med t.ex. bilder som besökaren kopierar in). Osv. osv.

Vill du läsa mer och djupare om Explore och Interestning-faktorerna kommer här två tips:

http://blogs.photopreneur.com/what-it-takes-to-get-your-photo-on-the-flickr-explore-page

http://bighugelabs.com/flickr/faq.php?section=scout

Flickr-marknasföring – väcka intresse för sina foton på Flickr

Hur drar man då till sig besök och kommentarer? Det är förstås inte så enkelt att man bara lägger ut sin bild på Flickr, och så får man en massa besök, kommentarer och favoriter automatiskt. Man måste ”marknadsföra” sina bilder för att detta ska hända. Det spelar i princip ingen roll hur bra ens bilder är. Om man inte marknadsför sig, så får varken besök, kommentarer eller favoriter.

Ett sätt att marknadsföra sina bilder är att publicera dem i Flickrs grupper, eller bildpooler. Det finns tusentals sådana, det bästa är att starta med de som Flickr rekommenderar t.ex. på Group-sidan, eller på Exploresidan. Men att bara publicera sina bilder i pooler räcker inte heller. För att väcka intresse måste du visa intresse för andra Flickr-användare. Du måste kommentera och berömma andras bilder. Att få en bild upptäckt och uppskattad i en grupp underlättas av att man själv är aktiv i gruppen och kommenterar andras bilder. Man följer med i vad som händer och ”lär känna” de som är mest aktiva.

För att kunna hantera kommenterandet på ett lite mer strukturerat sätt har jag upptäckt att det är bra att knyta till sig kontakter. På samma sätt som på Facebook har man möjlighet att lägga till en användare som kontakt. Kontakternas mest nyupplagda bilder visas på din personliga Flickr-startsida, och man kommer därmed enkelt åt dem och kan kommentera dessa. Ju mer trogen man är sina kontakter (kommenterar regelbundet) desto större chans har man att få kommentarer på sina egna alster.

Det här kan låta väldigt manipulativt, men faktum är att mån får se mycket bilder, vilket är kul, och man lär sig samtidigt väldigt mycket om att både ge och ta bildkritik. I de flesta fall får man kommentarer som ”great shot”, ”sweet” etc. Men ju mer man själv lägger sig i vinn om att ge konstruktiv och utförlig kritik, på att fundera på varför man gillar en viss bild och inte en annan, desto större är sannolikheten att man får den typen av kommentarer tillbaka. Dvs. ju bättre du är på konstruktiv bildkritik, desto större chans har du att själv få bra och konstruktiva kommentarer. Kommentarer som faktiskt hjälper dig att utvecklas i ditt bildskapande, vilket i sin tur naturligtvis tar dig närmare en plats på Explore-sidan.

Sist men inte minst, länken till min egen Flickr-sida:

http://www.flickr.com/photos/stina_stockholm/

mallorca_20080331_1764

One Trackback

  1. By Ser rött | Mer än tusen ord on 17 januari 2011 at 10:10

    […] är de jag lagt upp på Flickr. Båda hamnade på Flickrs Explore. Det är första gången jag fått med TVÅ bilder upplagda samma dag. Dela med […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*